maandag 10 maart 2014

Doopjurkje

Doopjurkje

Lieve bloggers, toen we de dozen gingen uitpakken na de verhuizing  kwamen wij ook de doopjurk van mijn kinderen tegen. mijn jongste dochter Thea zei wilt u die weer in de doos doen, ik zei ja want ik wil het bewaren, toen zei ze ik weet er wel wat mee te doen, ik was nieuwschierig en vroeg haar wat dan? ze zei mag ik het meenemen dan ziet u het wel. ik vond het goed maar zei wel, als je het maar niet beschadigd, nou dat beloofde ze. en na een paar weken kwam ze met deze lijst aan waarin ze de doopjurk ingelijst had. toen ik het zag kwamen de tranen in mijn ogen en al die herinneringen aan vroeger gingen aan mij voorbij. wij hebben 5 kinderen gekregen en allemaal zijn ze in deze doopjurk gedoopt. maar wat zo mooi ervan is ik heb deze doopjurk zelf gemaakt van de onderste strook van mijn trouwjurk, dus het is een copie van mijn trouwjurk en dat vinden onze kinderen zo prachtig, ze zeiden dat hoort toch niet in een doos op geruimt te blijven, en ze hadden nog gelijk ook, vandaar nu in deze lijst, en die staat op onze slaapkamer en kan ik er elke dag naar kijken. ook was het in die tijd gebruikelijk dat de kinderen als ze geboren waren ze die zelfde dag of de volgende dag gedoopt werden, wat inhoud dat ik er nooit bij geweest was, alleen wel bij de jongste die was 6 dagen oud toen ze gedoopt werdt.
ik vond dat heel emotioneel om dat mee te maken, ook omdat de zondag hiervoor onze oudste dochter mirjam haar eerste communie deed en ik daar ook niet bij kon zijn. en juist zij dochter thea heeft de foto ingelijst. wat kan het toch wonderlijk lopen he. toen mirjam die doopjurk in lijst zag zei ze, dat is iets moois om op u blog te zetten, zei heeft er toen foto`s van gemaakt en zie hier het resultaat die ik met jullie wil delen. kijken jullie maar even mee.
    de eerste foto is de trouwfoto met natuurlijk de jurk


  en dit is de copie van mijn trouwjurk, nu dus een doopjurkje








 


    mirjam heeft het van alle kanten op de foto gezet
                   zodat alles goed zichbaar is.



      en dit is een van de kinderen in die mooie doopjurk                                        
      wel nog een ouderwetse foto, maar dat was nog zo in die tijd,
       ruim 50 jaar geleden, maar ik koester hem wel.

 
            al onze kinderen hebben zo`n doopkaars,
      en die hebben zij mee gekregen  toen ze gingen trouwen
            als herinnering. en alle 5 zijn ze getrouwd.
      wij hebben veel mooie herinneringen aan onze kinderen
            zeker ook uit de tijd toen  ze nog thuis waren 
         en dat koester ik ook heel erg, maarja eens vliegen ze uit
          en  dan wordt het stil in huis.  maar niet lang hoor
          we hebben 11 kleinkinderen er bij gekregen
            dus dat is een hele koppel bij elkaar.
           wat zijn wij daar blij en gelukkig mee.
           dit is mijn verhaal van de doopjurk,
       ik vond het fijn om het aan jullie te vertellen,
          misschien vinden jullie het ook leuk,
        ik wens jullie nog een heel fijne week toe
              en lieve groetjes van mij, riet.
      ( sorrie dat ik geen hoofdletters gezet heb
        maar dat  gaat niet zo makkelijk met een hand,
        gelukkig kan ik wel bloggen. en reageren.

20 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend mooi, Riet en wat een goed idee van uw dochter om de jurk in te lijsten. Zo blijft hij goed en mooi zichtbaar.
    Wij hebben thuis de doopjurk ook nog en daar zijn ook al weer kleinkinderen en een achterkleinkind in gedoopt afgelopen zomer. Ja, dat is echt mooi!
    Ik wens je veel sterkte met de pols!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was een superverrassing van je dochter. Nu de doopjurk ingelijst ophangt, kijk je er onwillekeurig veel naar en komen herinneringen boven. Ik vind het altijd heel fijn om in huis rond te kijken en allemaal dingen te zien met een verhaal.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee om deze mooie doopjurk in te lijsten. Je dochter had helemaal gelijk, dit hoort niet in een doos thuis. Volgens mij ligt onze doopjurk bij mijn zus, ik zal haar er eens naar vragen.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi mam,
    Wat een leuk stukje is dit zo geworden zeg... Uw trouwjurk staat er goed op en de doopjurk komt in de lijst op de foto goed uit....
    Wij vonden het inderdaad zonde om dit prachtige piepkleine doopjurkje in een doos te laten zitten. In deze mooie lijst is het dagelijks zichtbaar en kan het niet beschadigen...
    Ik wens jullie een heel fijne dag vandaag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mooie verrassing van je dochter, om het jurkje in te lijsten.
    Ook mooi dat het doopjurkje een kopietje is van je trouwjurk. Zo ging dat vroeger. En zo is het bij ons thuis ook gegaan. Zelfs mijn dochters hebben hetzelfde jurkje gedragen bij het dopen.
    De mooie herinneringen komen weer boven. Waar is de tijd gebleven...
    Fijne dag, Riet!
    Lieve groeten, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige en bijzondere doopjurk! Mijn kinderen zijn gedoopt in hetzelfde doopjurkje als ik ooit droeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo,
    Wat een mooi verhaal over de doopjurk/trouwjurk.
    Ja, als je zo iets terug ziet, komen er allemaal herinneringen boven.
    Ik heb 4 kinderen en vroeger voor ieder een geboortetegel geborduurd.
    Deze laat ik nu opnieuw opknappen en ga ik ook weer ophangen.
    Ze lagen onder in een kast.
    Ja, wat kun je blij zijn met zo'n tastbaar iets uit het verleden.
    Je zult vast met plezier kijken naar de prachtige ingelijste doopjurk.
    Groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtig verhaal Riet en wat mooi dat de doopjurk nu een ereplekje heeft gekregen! De trouwfoto vind ik ook erg mooi en wat een prachtig bruidsboeket.

    Lieve lentegroet van Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie post vol herinneringen. Een heel goed idee dat het jurkje nu ingelijst is. Zo heeft u er veel meer plezier van. En wat staat het jurkje schattig bij de baby op de foto.
    Ik wens u een voorspoedig herstel met uw pols. Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Riet,

    Ja zo ging dat vroeger met veel trouwjurken en het is toch fantastisch mooi om nu na al die jaren het prachtige doopjurkje elke dag nog te kunnen bewonderen met al de fijne en dierbare herinneringen.

    Toen onze kleindochter haar Eerste Heilige Communie deed heb ik een klein wit broderie baby jurkje wat haar moeder gedragen heeft ook ingelijst en het hangt al weer vele jaren op haar slaapkamer,en elke keer als ik haar mee naar bed bracht zei ze; oma dat jurkje heeft mama van jou moeder gekregen hé,van oma Gonny....,maar mama was nog klein toen die dood ging en ik ben heel blij dat jij dat jurkje bewaard hebt en ingelijst hebt voor mij,zo heb ik toch een herinnering aan die oma....

    Lieve groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie doopjurk....en dan ook nog eens van je trouwjurk gemaakt....wat mooi dat het is ingelijst....nu kan je er elk uur van genieten en komen ook de herinneringen naar boven....
    Mijn doopjurk was ook van mijn mam haar trouwjurk.....er moesten uit die jurk twee doopjurkjes omdat ik er 1 van een tweeling ben.....
    Geniet ervan want het is een heel bijzonder "schilderij".....
    Wat balen toch dat je in het gips zit....maar gelukkig kan je wel bloggen en hebben we mogen genieten van deze mooie post...
    Fijne dag en liefs, Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig de doopjurk, mooi dat hij gemaakt is van je trouwjurk, hier hangt er ook één, gemaakt van de trouwjurk van mijn schoonmoeder, onze dochters zijn erin gedoopt, maar mijn man en zijn broer ook, die herinneringen zijn dierbaar hoor Riet.
    Wees er maar zuinig op.
    Doe rustig aan en geniet ook lekker van de lentezon.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heeft de doopjurk een mooi plekje gekregen, veel beter dan opgevouwen in een doos. Dat was een goed idee van Thea. Heel bijzonder ook dat het een kopie is van de trouwjurk. Leuk om jullie trouwfoto te mogen zien.
    Ik wens je alvast een fijn weekend, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi verhaal.
    En een prachtige doopjurk.
    Dat een van je kinderen het jurkje ingelijst heeft is zo lief!
    Geeft aan hoe je kinderen van je houden!
    Je boft( en zij ook).

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tjeemie wat is dit mooi zeg hier kan ik zo van genieten wat lief dat ze die doopjurk heeft ingelijst nu kan u er elke dag van genieten is dat niet mooiii ... wat prachtig dat u die van u trouwjurk heeft gemaakt ... wat is dit genieten zeg ... ik wens u een fijne week en geniet maar lekker ...lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Amei conhecer o seu blog,achei maravilhoso.Visite-me:http://algodaotaodoce.blogspot.com.br/
    Siga-me e pegue o meu selinho!!!

    Obrigada.

    Beijos Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooi idee: een doopjurk inlijsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat lief, dat ze u daarmee verraste! En een goed idee, beter dan in een doos. Hoewel, onze 'familie-doopjurk" ook in een doos ligt, eigenlijk zonde! Mijn moeder heeft de doopjurk ook van haar trouwjurk gemaakt, wij drie kinderen en de 8 kleinkinderen zijn er in gedoopt. En nu ligt hij bij mij, wachtend op de volgende generatie...?
    mooie post!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Riet,

    Leuk dat je ook volger van mijn blog bent geworden! Ik zag je berichtje al staan en probeer ook volger bij jou blog te worden maar helaas heeft mijn computer er geen zin in. Ik krijg telkens de mededeling dat mijn verzoek niet kan worden verwerkt. Probeer het binnenkort nog eens hoor! :)

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Riet,
    Wat een leuk idee, en zo kun je er steeds weer even naar kijken.
    En al 11 kleinkinderen lees ik, pff... heb net mijn eerste en dat voelt al zo speciaal.

    Fijn weekend
    Lieve groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat,
Groetjes,
Riet